Joachim M. Buhmann: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2009

NameHerr Prof. Dr. Joachim M. Buhmann
LehrgebietInformatik (Information Science and Engineering)
Adresse
Institut für Maschinelles Lernen
ETH Zürich, OAT Y 13.2
Andreasstrasse 5
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 632 31 24
Fax+41 44 632 15 62
E-Mailjbuhmann@inf.ethz.ch
URLhttp://www.ml.inf.ethz.ch/
DepartementInformatik
BeziehungOrdentlicher Professor

NummerTitelECTSUmfangDozierende
251-0526-00LStatistical Learning Theory5 KP2V + 1UJ. M. Buhmann
KurzbeschreibungDie Vorlesung präsentiert fortgeschrittene Methoden des statistischen Lernens:
PAC Lernen und statistische Lerntheorie; Variationsmethoden und Optimierung, insb. Entropiemaximierung, der Informationsflaschenhals, deterministisches und simuliertes Abkühlen; Gruppierung von vektoriellen Daten, Histogrammdaten und Ähnlichkeitsdaten; Modellselektion; Graphische Modelle;
LernzielDie Studierenden erhalten Einblick in aktuelle Methoden des statistischen Lernens. Die Grundlagen des Maschinellen Lernens werden vertieft und insbesondere die Theorie des statistischen Lernens diskutiert.
Inhalt# Boosting: A state-of-the-art classification approach that is sometimes used as an alternative to SVMs in non-linear classification.
# Theory of estimators: How can we measure the quality of a statistical estimator? We already discussed bias and variance of estimators very briefly, but the interesting part is yet to come.
# Statistical learning theory: How can we measure the quality of a classifier? Can we give any guarantees for the prediction error?
# Variational methods and optimization: We consider optimization approaches for problems where the optimizer is a probability distribution. Concepts we will discuss in this context include:

* Maximum Entropy
* Information Bottleneck
* Deterministic Annealing

# Clustering: The problem of sorting data into groups without using training samples. This requires a definition of ``similarity'' between data points and adequate optimization procedures.
# Model selection: We have already discussed how to fit a model to a data set in ML I, which usually involved adjusting model parameters for a given type of model. Model selection refers to the question of how complex the chosen model should be. As we already know, simple and complex models both have advantages and drawbacks alike.
# Reinforcement learning: The problem of learning through interaction with an environment which changes. To achieve optimal behavior, we have to base decisions not only on the current state of the environment, but also on how we expect it to develop in the future.
Skriptkein Skript, Vorlesungsfolien werden bereitgestellt
LiteraturDuda, Hart, Stork: Pattern Classification, Wiley Interscience, 2000.

Hastie, Tibshirani, Friedman: The Elements of Statistical Learning, Springer, 2001.

L. Devroye, L. Gyorfi, and G. Lugosi: A probabilistic theory of pattern recognition. Springer, New York, 1996
Voraussetzungen / BesonderesVoraussetzung:

Statistik Grundkenntnisse, Interesse an statistischen Verfahren.

Es ist empfehlenswert, zuerst Maschinen Lernen I zu hören und dann die Vorlesung ML II zu besuchen. Mit etwas Zusatzaufwand können Sie aber auch ML II alleine hören.
251-0838-00LInformatik II (D-MAVT)4 KP2V + 1UJ. M. Buhmann, I. Sbalzarini
KurzbeschreibungDie Studenten erhalteneinen Überblick zur Rechnerorganisation
am Beispiel der Assemblersprache MIPS. Weitere Themen
aus der Theoretischen und Praktischen Informatik sind:
Grundlegende algorithmische Prinzipien wie dynamische Programmierung, randomisierte und approximative Algorithmen, Informationstheorie, Computernetze und Datenbanken.
LernzielÜberblick und Verständnis für grundlegende Prinzipien der heutigen Rechner.
Inhalt1) Rechnerstrukturen (Operationsprinzip eines Rechners, Von-Neumann Rechner, einfacher Datenpfad)
2) Algorithmische Prinzipien: dynamische Programmierung (Dijkstra's Algorithmus, Bellman-Ford), randomisierte Algorithmen am Beispiel von randomisiertem Quicksort, Approximationsalgorithmen für Scheduling;
3) Entropie als Informationsmass; optimale Codierungslänge
4) kryptographische Protokolle
5) Einführung in Datenbanken
LiteraturWird in der Vorlesung bekanntgegeben.
Voraussetzungen / BesonderesVoraussetzung:
Besuch von Informatik I
252-5251-00LComputational Science2 KP2SP. Arbenz, J. M. Buhmann, P. Koumoutsakos, I. Sbalzarini
KurzbeschreibungSeminarteilnehmer studieren grundlegende Papiere aus der Computational Science und halten in einem 40-min. Vortrag (auf Englisch). Der Vortrag (Struktur, Inhalt, Darstellung) ist mit dem verantw. Professor vorzubesprechen. Der Vortrag muss so gehalten werden, dass ihn die anderen Seminarteilnehmer verstehen und etwas lernen können. Teilnahme während des ganzen Semesters ist
vorgeschrieben.
LernzielStudieren und präsentieren einer grundlegenden Arbeit aus dem Bereich der Computational Science. Lernen, über ein wissenschaftliches Thema vorzutragen.
InhaltTeilnehmer am Seminar studieren grundlegende Papiere aus dem Bereich Computational Science und tragen darüber (auf Englisch) in einem 40-minütigen Vortrag vor. Vor der Präsentation soll der Vortrag (bzgl. Struktur, Inhalt, Darstellung) mit dem verantwortlichen Professor besprochen werden. Der Vortrag muss in einer Weise gegeben werden, dass ihn die anderen Seminarteilnehmer verstehen können und etwas lernen können. Teilnahme während des ganzen Semesters ist vorgeschrieben.
Skriptkeines
LiteraturPapiere werden in der ersten Semesterwoche verteilt.
551-1316-00LCIMST Interdisciplinary Summer School on Bio-Medical Imaging Belegung eingeschränkt - Details anzeigen 3 KP6GR. Kroschewski, S. M. Ametamey, Y. Barral, P. Bösiger, J. M. Buhmann, R. E. Carazo Salas, G. Csúcs, D. W. Gerlich, A. Helenius, F. Helmchen, J. A. Helmuth, T. Ishikawa, P. Koumoutsakos, S. Kozerke, P. Meraldi, M. Peter, M. Rudin, V. Sandoghdar, I. Sbalzarini, R. Schibli, B. Schuler, C. Schulze-Briese, M. Stampanoni, G. Székely, R. A. Wepf
KurzbeschreibungThe school (24.9. - 04.9.2009) will discuss the recent progress and challenges in biological and medical imaging. Cutting edge techniques using a wide range of imaging mechanisms will be put in the context of selected biomedical problems. In particular, multimodal and multiscale imaging methods as well as supporting technologies such as computer aided image analysis and modeling will be discussed.
LernzielThe students know about the possibilities and limitations of a wide range of modern imaging methods and can propose suitable methods for a given imaging problem.
InhaltCutting edge techniques using a wide range of imaging mechanisms such as magnetic resonance, positron emission, infrared and optical microscopy, electron microscopy and x-ray imaging will be put in the context of selected biomedical problems. In particular, multimodal and multiscale imaging methods as well as supporting technologies such as computer aided imaging analysis and modeling will be discussed. On the first day, a basic introduction to the following topics will be provided: Sources, emitters, wavelength, imaging principles, resolution, adsorption, etc. The school aims to point out possibilities of the integration of different imaging methods.
SkriptNone
Voraussetzungen / BesonderesWe plan to admit about 50 Master or PhD students with background in either biology, chemistry, mathematics, physics, computer science or engineering (internally and from abroad). The school will be taught in English. Admission will be given via a selection process based on the curriculum vitae and a statement of purpose. For details of the program and the application procedure please consult http://www.cimst.ethz.ch/education/summer_school/09/application The application deadline is 1st June 2009. A decision will be given by 16th June 2009.